Eén jaar na de eerste coronabesmetting in Nederland: de impact op de transport- en uitzendbranche

Door 1ToDrive, 27-02-2021

27 februari, waarschijnlijk niet een datum die je meteen associeert met een bepaalde gebeurtenis. En toch is dit een datum die het leven van bijna iedere Nederlander heeft veranderd. Vandaag is het namelijk precies 1 jaar geleden dat de eerste coronabesmetting in Nederland werd vastgesteld. Het is misschien maar goed dat we toen nog niet wisten hoe lang deze pandemie zou gaan duren, want dan was het voor velen van ons waarschijnlijk nóg lastig geweest om hier mee om te gaan. Zowel in de privé situatie als op werkgebied is er voor iedereen veel veranderd. Graag bespreken we met je wat er voor ons als uitzendbureau in transport én voor onze medewerkers is veranderd.

Invloed op transport
Dat transport en logistiek van groot belang is voor de Nederlandse economie en samenleving is snel na de eerste besmetting duidelijk geworden. Het beroep vrachtwagenchauffeur werd uitgeroepen tot vitaal beroep. Het vitale belang is onder andere gebaseerd op de cruciale rol die transport speelt in de voedselketen. Denk hierbij aan het bevoorraden van supermarkten, de industrie die voedsel verwerkt en transporteert, maar bijvoorbeeld ook het ophalen van producten bij de boeren en het aanleveren van voer voor de dieren en andere grondstoffen. Eén derde van de goederenstroom hiervan gaat over de weg.

Een deel van de werkzaamheden die onze chauffeurs uitvoeren kon gelukkig dus gewoon worden doorgezet. Helaas kwamen andere takken van transport, zoals horecadistributie dat door de lockdown geen toevoer nodig had, te vervallen.

Ook de Rotterdamse haven is hard getroffen. Normaal is dit de plek waar veel goederen uit China ons land binnen komen, maar doordat er minder productie in China heeft plaatsgevonden omdat fabrieken moesten sluiten, komen hier nu veel minder containers binnen. Ook dit heeft invloed op onze medewerkers die normaal gesproken in de haven van Rotterdam rijden.

Invloed onderweg
Voor onze chauffeurs is er het afgelopen jaar regelmatig wat veranderd. Wij zijn er dan ook trots op dat zij zich elke keer weer flexibel opstellen en meegaan in de veranderingen.

Begin vorig jaar sloeg Nederland massaal aan het ‘hamsteren’ waardoor er nóg meer druk op de schouders van de hardwerkende chauffeurs ontstond. Tijdens deze lange werkdagen van soms wel 15 uur was het voor hen haast onmogelijk om gebruik te maken van sanitaire voorzieningen of te pauzeren op locatie. Een groot aantal truckstops is niet meer toegankelijk en chauffeurs moeten een andere invulling geven aan hun rusttijd dan dat ze voorheen deden.

Alle landen in Europa hebben (verschillende) maatregelen genomen om de kans op verspreiding van het virus zo klein mogelijk te maken. Dit betekent dat er in elk land weer andere maatregelen gelden waar onze collega’s rekening mee moeten houden en ze altijd de juiste papieren bij zich dragen om aan te kunnen tonen dat ze om cruciale redenen de grens moeten passeren. Een gevolg van het sluiten van landsgrenzen is een enorme wachttijd waardoor goederen met vertraging op de plaats van bestemming aankomen.
Verder zijn veel truckstops gesloten. In combinatie met de avondklok maakt dit het lastig om gebruik te maken van sanitaire voorzieningen of om ergens wat te eten of drinken te kopen. Gelukkig gaan veel chauffeurs hier creatief mee om.

Invloed op de uitzendbranche
Het coronavirus heeft voor vele sectoren gevolgen, zo ook op de uitzendbranche. In sommige sectoren is het veel drukker dan gebruikelijk, terwijl in andere sectoren het werk stil ligt. Voor veel uitzendkrachten heeft het coronavirus grote gevolgen. Maar juist in deze tijd kan de uitzendbranche ook het verschil maken.

Zo is de gemeente Den Haag is een grootschalige samenwerking gestart met uitzendbureaus om nieuwe werklozen door de coronacrisis zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen.

De ABU schrijft hierover het volgende: “De gemeente verwacht de komende tijd een toename in het aantal werkzoekenden van bijna 10%. “We verwachten een behoorlijke toename in het aantal bijstandsaanvragen, vooral van ZZP’ers, jongeren en mensen die werkzaam waren in de cultuursector en horeca,” zegt wethouder Bert van Alphen (Werk en Inkomen) van de gemeente Den Haag. “We willen snel anticiperen om te zorgen dat deze mensen met recente werkervaring zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen in sectoren waar wél veel vacatures zijn. Uitzendbureaus kunnen hen snel weer plaatsen.” Dit is slechts één van de vele voorbeelden waaruit blijkt dat uitzendbureaus juist nu het verschil kunnen maken.

Juist nu kunnen uitzendbureaus het verschil maken. Wij lichten graag de voordelen van werken bij en samenwerken met een uitzendbureau aan je toe. 

Werken bij een uitzendbureau
Wanneer je voor een uitzendbureau werkt heb je als groot voordeel dat het uitzendbureau met meerdere opdrachtgevers samenwerkt. Stopt je werk bij de ene werkgever binnenkort? Dan is de kans groot dat je op een project bij een andere werkgever kan worden geplaatst. Je hoeft dus niet zelf actief te zoeken naar een nieuwe baan. Zo zit je nooit zonder werk en kun je direct op andere vacatures aan de slag. Omdat je al voor het uitzendbureau werkzaam bent is alles administratief al geregeld. Je hebt namelijk een contract bij het uitzendbureau en kan met hetzelfde contract zo bij een andere opdrachtgever aan de slag!

Samenwerken met een uitzendbureau
Uitzendbureaus ondersteunen ondernemers in tijden dat er behoefte is aan extra personeel, maar bieden ook flexibele oplossingen zodat er in moeilijke situaties de juiste beslissingen genomen kunnen worden op personeelsgebied. Het is fijn als je er als ondernemer bij vraagstukken als ‘Wanneer en hoe kan ik het beste op- en afschalen?’ niet alleen voor staat.

Door samen te werken met een uitzendbureau word je als bedrijf ondersteund op het gebied van werkgeverschap. Aan de ene kant kunnen flexibele contracten worden geboden in een vorm die je bedrijf zelf niet kan bieden en aan de andere kant word je zodra de hoeveelheid werk weer aantrekt geholpen met de instroom van nieuw personeel. Bovendien ontzorgt een uitzendbureau op administratief vlak. Wanneer gekozen wordt voor een samenwerking met een uitzendbureau is het uitzendbureau juridisch werkgever van de medewerkers en dragen zij hiermee de verantwoordelijkheid voor deze medewerkers.

Uitzendwerk is belangrijk. Voor mensen, bedrijven en voor Nederland. Het biedt de flexibiliteit die bedrijven nu zo hard nodig hebben, ook in transport! 

CAN'T FIND THE JOB YOU ARE LOOKING FOR?

REGISTER FOR A JOBALERT AND GET A MESSAGE BY EMAIL AS THE JOB IS AVAILABLE!